Tarta z malinami

on

Telewizja jednak edukuje:) 

Podczas oglądania British Bake Off (Brytyjski Konkurs Wypieków emitowany w TLC) dowiedziałam się, iż jest coś takiego jak beza francuska..oraz beza włoska. Przyznam się bez bicia, iż do tej pory myślałam, że beza to…beza. Ewentualnie może być całkowicie sucha..lub beza z „ciągnącym się środkiem”.

A jednak! Okazuje się, że byłam chodzącym bezowym ignorantem!

Dla niewtajemniczonych, jak ja do tej pory:

Beza francuska to beza tak zwana typowa, najprostsza. Jest ona sucha, krucha. Przepis na bezę francuską można znaleźć tutaj: KLIK

Bezę włoską wykonuje się zupełnie inaczej. Ogólnie rzecz biorąc jest to połączenie słodkiego syropu z białkiem. Przepis na taką bezę można spotkać tutaj: KLIK

Tarta z malinami

To tak przy okazji na temat bez. Tak naprawdę chciałam napisać o tym, że…ostatnio polubiłam jakoś wszelakiego typu kaszy, otręby..oraz zarodki pszenne! Kupując je, mój mąż skrzywił się straszliwie. Spytał się tonem zdziwionym a po czemu ja je biorę do koszyka. Przyznaję, że na początku sama nie wiedziałam..ale kierowałam się li tylko przeczuciem. No i traf chciał…że…w ramach opróżniania zamrażalnika natrafiłam na maliny..i pomysł sam pojawił mi się w głowie…Pomysł autorski.

DSC_4033

Składniki na ciasto

1 szklanka mąki pszennej

2/3 szklanki zarodków pszennych

1/4 łyżeczki soli

2/3 kostki masła, schłodzonego

duże jajko

2 łyżki śmietany 36 lub 30%

Nadzienie:

około 2-4 szklanek mrożonych lub świeżych malin. Tutaj zależy od gustu.

cukier do smaku

6 białek

200g cukru, drobnego

Jak robić

Ciasto:

1. Zmieszaj mąkę, zarodki i cukier. Dodaj sól.
2. Następnie pokrój twarde masło. Rozetrzyj masło z maką, cukrem i solą. Tak by całość wyglądała jak bułka tarta.
3. Dodaj śmietanę z jajkiem. Zagnieść ciasto. W miarę potrzeby dodaj mąkę lub śmietanę. Ciasto powinno być elastyczne. Uwaga! Ze względu na zarodki..ciasto może być ciut bardziej kleiste.
4. Ciasto zawiń w folię. Najlepiej byś już ułożyła z niego placek. Wtedy będzie Ci łatwiej później wałkować. Taki placek wstaw do lodówki na przynajmniej 30 min, ale nie więcej niż 48h.

5. Rozgrzej piekarnik do 200 stopni. Przygotuj formę do tart 28 cm – wysmaruj masłem. Wyjmij ciasto z lodówki. Rozwałkuj placek tak by pasował to formy. Ciasto wyłóż folią aluminową i wysyp grochem.

6. Ciasto włóż do piekarnika. Piecz 5 minut. Następnie zmniejsz temperaturę do 190 stopni i dalej piecz 5-10 minut. Ciasto musi być złoty kolor.

Nadzienie:

Mrożone maliny podgrzej w garnku i dodaj cukier do smaku. Koniecznie odcedź z nich sok. Jeśli tego nie zrobisz sok przeniknie do ciasta..i będzie malinowa breja:)

Jeśli masz świeże maliny, po prostu wymieszałabym z cukrem. Też do smaku.

Beza:

Ubij białka z odrobiną soli. Pod koniec dodaj cukier, stopniowo..tak by powstała śliniąca masa. Koniecznie sztywna.

Finish:

Wyłóż ciasto malinami. Nałóż na maliny bezę. Wstaw jeszcze do piekarnika na około 5- 10 minut (190 stopni). Beza powinna mieć jasnozłoty kolor.

Smacznego:)

 

 

 

4 Comments Add yours

  1. Eliza pisze:

    Kwaskowaty smak mali musi wspaniale współgrać ze słodyczą bezy, pychota :)

  2. naleśniki pisze:

    Cudowne. Wierze, że to był smak raju

  3. Muszę wypróbować taką tartę na słodko, bo do tej pory zawsze jadłam z łososiem i mozzarellą ; ) Przepisz wygląda super. Pozdrawiam ; )

    1. smacznydom pisze:

      zachecam:) dla mnie jest idealna:)

Skomentuj

