Pierniczki z masy solnej

Od zeszłego roku realizuję swoją tradycję rodzinną – tworzenie ozdób na choinkę. Rok 2011 był pod znakiem pierniczków a la Małgorzata Musierowicz..a w tym z masy solnej.

Macie rację. Do jedzenia się nie nadają..ale jakże łatwo i przyjemnie się je robi! Nie mówiąc, że każde dziecko w wieku 4 lat chętnie Wam pomoże. Przy okazji ubabrze się po kokardkę tudzież krawat – piękny widok:). A na koniec stwierdzi, że to lepsza zabawa niż zabawa z plasteliną. Dziadkowe też tak pomyślą, bo plastelina brudzi niemiłosiernie.

W wersji de lux, upieczone pierniczki można malować akrylami, to znaczy farbami wodnymi..lub po prostu plakatowymi. Sprawdzają się także mazaki. Moja bratanica malowała właśnie nimi i też sobie chwaliła.

I tak na koniec..naprawdę nie ma jak robienie ozdób choinkowych w gronie najbliższym i najmłodszym z muzyką świąteczną w tle. Niezapomniane wspomnienia!!.

DSC_3619

Pierniki z masy solnej

Do tej pory znana mi była jedynie tradycyjna masa solna, to znaczy mieszanina soli, mąki pszennej oraz wody. W internecie (zabijcie mnie, nie pamiętam z jakiej strony) znalazłam przepis z mąką ziemniaczaną. Stwierdzam, że ze skrobią jest o niebo lepsza, bo bardziej elastyczna. Można przechować w lodówce maks 2 dni. Polecam. Ja dodałam jeszcze trochę kakao by imitowały prawdziwe pierniki.

DSC_3636

Składniki

100g mąki pszennej

100g soli

niecałe 30g mąki ziemniaczanej

20 g kako

75 ml wody

Wymieszać wszyskie składniki, zaczynając od suchych. Doprowadzić do elastycznej, gładkiej masy. W miarę potrzeby dodawać mąki, soli, wody. Ja musiałam dodać troszkę mąki i wody – ale minimalnie.

Masę wyłożyć na folię aluminową (mniej się przykleja), rozwałkować. Wykrawać foremkami. Pamiętajcie o dziurkach by przewlec nitkę!:) Następnie delikatnie położyć na blasze, uprzednio z wyłożonym papierem do pieczenia. Piec w 200 stopni, aż pierniki wyschną. Można w ogóle nie piec i zostawić w ciepłym miejscu na całą noc. Pomalować do woli lub nie. Jak to woli:)

Udanej zabawy!!

2012-12-11

Skomentuj

