#Rozmyślania – tarta śliwkowa i stół kuchenny

Jakie jest Wasze ulubione miejsce w domu? Gdzie czujecie się najlepiej? W którym miejscu czujecie sie błogo? Gdzie z chęcią przebywacie?

Bo jeśli o mnie chodzi, to ja już wiem. Jest to stół kuchenny przy oknie. Tutaj rozmawiamy przy kolacji, planujemy nowy dzień, milczymy podczas śniadań (jak już wiecie z cykli śniadaniowych, moja druga połowa jest z tych milczących), pijemy kawę i zajadamy się ciastem. Przy nim także piszę także do Smacznego Domu oraz do Przyjaźni i do Smaków. Tutaj łapie mnie wena a także nostalgia.

Stół. A raczej stolik. Ale ukochany, drewniany. I szalenie fotogeniczny:)


Ja już po cichu uważam, że każda potrawa wygląda na nim wyjątkowo przesmacznie i pięknie! Jakby z książki kucharskiej!

Tarta śliwkowa

Ciasto przesmaczne i niebywale eleganckie. Idealne na niedzielną kawę. Uwaga dość pracochłonne, bo każdą śliwkę trzeba pokroić w plasterki. Ja i tak popełniłam grzech nie obierając ich..a tak zalecane jest w książce.Prawda, iż na tym stole wygląda dostojnie?:)

Składniki

ciasto: 400g szklanki mąki, 1/4 łyżeczki soli, 250 g masła,90-120 ml (6-8 łyżek) zimnej wody, łyżka octu jabłkowego

nadzienie: 100 g (1/2 szklanki ) brązowego cukru, 4 łyżki mąki, 1kg śliwek, wypestkowane i pokrojone w plasterki, łyżeczka cynamonu, łyżka soku z cytryny,

Dodatkowo: łyżka schłodzonego masła do formy (28 cm), duże jajo do posmarowania ciasta, gruby cukier do posypania

Jak się robi

1. Do jednej miski wrzuć mąkę i sól. Dodaj schłodzone, pokrojone w kostkę masło. Wymieszaj dokładnie tak by masa wyglądała jak pokruszone masło. Dodaj 90 ml wody (6 łyżek) oraz ocet. Wymieszaj. Gotową masę potrzyj między palcami. Jeśli się skleja, masa jest gotowa. Jeśli nadal jest sypkie, dodaj resztę wody. Gotowe ciasto (kleiste), podziel na dwie częsci, zawiń w folie i włóż do lodówki na przynajmniej godzinę.

2. W tym czasie przygotuj nadzienie. Wymieszaj cukier, mąkę i cynamon w dużej misce. Dodaj śliwki i sok z cytryny. Wymieszaj tak by śliwki oblepiły się sypkimi składnikami.
3. Pierwszą część ciasto rozwałkuj na placek o średnicy 30 cm i przełóż je do formy, uprzednio wysmarowanej masłem
4. Wypełnij nadzieniem
5. Drugą część rozwałkuj na placek o średnicy 28 cm, podziel w paski. Ułóż na nadzieniu tworząc kratkę. Uwaga, paski muszą się przeplatać:)
6. Piec około 35 minut, w piekarniku, w temp 200 stopni. Tak by paski się zarumieniły.

Smacznego!

Inspiracja: Książka “Tarty i placki”

Tarta bierze udział: Tarty na wszystkie sposoby

oraz

Akcja Śliwka 2011

18 Comments Add yours

  1. vanilla pisze:

    zdjęcia na medal, stoliczek i cukiernica mają niesamowitą moc :) Pozatym śliwki machają jak królowa angielska do zgromadzonych, dumne jak paw, że znalazły sie w tak pięknej tarcie :)

    1. smacznydom pisze:

      hihihihihihi, ale milo:) dziekuje:) cukiernica ma swoja historie..opowiem pozniej w innych rozmyslaniach..no ale..a Twoje miejsce ulubione?:)

  2. vanilla pisze:

    nasza mleczna, sztruksowa sofa z górą poduszek i limonkowy stoliczek z kubkiem zielonej herbaty…. pozatym moja wanna, przytłumione światło, laptop z filmem na krześle i likier amaretto z kostką lodu.

  3. margot pisze:

    aaa jaka piękna ta tarta

  4. smacznydom pisze:

    właśnie mi przypomniałaś, że chcę w łóżeczku obejrzeć sobie jeden serial…;)

  5. u mnie tak samo! Stół jest miejscem „spotkań”, miejscem pracy, odpoczynku przy książce… Stół w jadalni, przy oknie właśnie. :)

    1. smacznydom pisze:

      :) milutko tam, prawda?)

  6. Monisia pisze:

    Ja również lubię przesiadywać w kuchni,w rodzinnym domu na wsi;) jest tam jakiś niesamowity klimat i …drewniany stół;)
    Tarta świetna,zapisuję przepis.

  7. Klaudia pisze:

    wygląda naprawdę elegancko i tak smaaacznie! faktycznie stoliczek dodaje uroku

  8. mollisia pisze:

    Moje miejsce w domu? Kuchnia, bo zawsze gromadzi: jedzenie i zapachy, ale też wszystkich, którzy przekroczą próg domu. I ma ciepły klimat. Poza tym stół kuchenny – bo jest centralnym miejscem w tej nadzwyczajnej kuchni.
    Wiesz, że mam identyczne podkładki? ;-)

    A Twoja tarta… jest fantastyczna! Zapach śliwek w piekarniku czy na gazie – obłędny. Pierwsze skojarzenie: przetwory na zimę. Już bym zjadła kawałek ;)

  9. mollisia pisze:

    Aha, zapomniałam: chyba porwałaś moją deskę – też mam taką! :P
    I zgadzam się z Vanillą: cudowna cukiernica!

    1. smacznydom pisze:

      Mollisia: czy moze mieszkamy razem?:))) bo wiesz taka same podkladki..deska…:) chachachacha:)

      i dzieki za tarte:D co do cukiernicy..ja chyba stworze osobny odcinek na jej temat:)))

      `sciskam!!

  10. Mania pisze:

    Jaki piękny placek! I zdjęcia! Mniaaaaaaaaam <3

  11. Kaś pisze:

    piękna tarta. i kratka idealne, mi zawsze wychodzą krzywizny :)
    ulubione miejsce w domu? chyba fotel. można się w nim zanurzyć i obserwować co się dzieje dookoła :)

  12. Christine pisze:

    Hi Alicja, Your Plum Tart recipe has been selected to be featured in a Recipe Guessing Game. Please share the following link with your friends and fans. To play, go here: http://knapkins.com/guess_games/204?source=facebook Congrats again!! :)

  13. View Web Page pisze:

    I am really impressed with your writing skills and also
    with the layout on your blog. Is this a paid theme or did you customize it yourself?
    Either way keep up the excellent quality writing, it is rare to see a great blog like
    this one these days.

Skomentuj

