Smaki Życia 11 – chleb orkiszowy

– Zbliża się 10.00, dlatego zapraszam za chwilę na wiadomości. Przed tym jednak, posłuchajcie numer jeden na naszej liście R.E.M „OH MY HEA..” BACH!

Janek walnął w radio budzik. Nie był gotowy by wstać. Impreza imieninowa Olgi przedłużyła się do drugiej w nocy… Był zaspany, wyczerpany.. poza tym nie miał powodu by wyjść z łóżka. Nie miał ochoty na nic. Nie miał celu. Nagle usłyszał głos Florence w piosence „Cosmic Love”. Spojrzał na wyświetlacz telefonu. Nie było dane mu leżeć. Musiał odebrać, szef dzwonił.

Cześć Janek! Mam nadzieje, że nie obudziłem?
hmmmkhm..
Super! Słuchaj, dzwonię po ratunek! Pomożesz?
Ale o co chodzi? – wyseplenił powoli dochodząc do siebie
Słuchaj, Rysiek nie może dzisiaj przyjść do pracy. Wiesz, nagła sprawa rodzinna. Rysiek Junior się urodził! Marek też nie może, bo wyjechał z całą rodziną na weekend nad morze..normalnie jakaś masakra.. wpadniesz dzisiaj do teatru?
Przyjdę, nie ma sprawy. Jak nikt nie może..to jasne..
Dzięki Młody! To na razie! Spektakl jest o 19.30!

Jankowi nie chciało już się spać.. właśnie się dowiedział, iż kolejna niedziela to niedziela pracująca. Westchnął i poszedł do kuchni. Chciało jemu się pić. Otworzył lodówkę, z której wyjął mleko. Podszedł do okna.

A te już wstały” – pomyślał patrząc na dwie dziewczyny krzątające się wokół stolików, które dopiero co się pojawiły przed kawiarnią. Zapałał nagłą chęcią by wypić tam znów kawę. ….hmmmm lubił tam przebywać…jeść te ciastka, które nie wiadomo czemu dostał ostatnio za darmo.. no i ta nowa kelnerka z czarną burzą loków…po prostu miły lokal. Odwrócił się z postanowieniem zrobienia sobie szybkiego śniadania i poczytania książki w kawiarni w przyjemnym otoczeniu. Wyjął na blat szynkę, ser, pomidora oraz ogórek. Masło już stało. Otworzył chlebak i…..

O cholera….” – krótko ocenił sytuację, spoglądając na pustkę, która zionęła z chlebaka.
Chociaż….piekarnia jest obok kawiarni…więc będę mógł sobie na Nią popatrzeć „ – uśmiechnął się szelmowsko i poszedł do łazienki by się ogolić. A robił to rzadko.

Na kolejny odcinek Smaków zapraszamy do Green Plums. Natomiast na wszystkie poprzednie odcinki, zapraszamy tu

****************************************************************************
Chleb orkiszowy

przepis pochodzi ze strony Tratter z tym, że użyłam mąki orkiszowej a nie razowej. Sposób robienia jest taki sam, dlatego nie zmieniam zapisu a tylko cytuję. Momenty, w których robiłam coś innego zaznaczam grubą czcionką.

Poolish (co to jest, można przeczytać tutaj)

5g świeżych drożdży (około 3,5g instant)
250g letniej wody
250g mąki orkiszowej

Drożdże rozpuściłam w wodzie i wlałam je do mąki, dokładnie wymieszałam, zakryłam i zostawiłam w cieple na 5 godzin (min 3, max 5 godzin). Do tego czasu mój ferment dobrze wyrósł (podwoił objętość) i może odrobinę opadł- to znak , ze poolish jest gotowy do użycia.

Ciasto właściwe

250g mąki orkiszowej, pełnoziarnistej
5g świeżych drożdży (około 3,5g instant)
10g soli
80g wody

Poolish wymieszałam z reszta składników i wyrobiłam sprężyste, odrobinę lepkie ciasto (łatwo jednak odchodzące od rak i stołu). Uformowałam kulę, którą umieściłam w misce i pod przykryciem zostawiłam na 2 godziny, w połowie czasu ciasto złożyłam. Następnie wyjęłam je nas stół, rozciągnęłam delikatnie w prostokąt i zaczęłam zwijać, dobrze dociskając miejsce złączenia. Chleb umieściłam w wysmarowanej oliwą blaszce, zakryłam naoliwioną folią i pozwoliłam mu wyrosnąć ok 1 godziny. W tym czasie rozgrzałam piec do 250C i do gorącego wsunęłam foremkę z chlebem. Piekłam z parą. Po 15 minutach , zmniejszyłam temperaturę do 230C i piekłam jeszcze ok. 20 minut.
Uwaga nt. pieczenie z parą: ja po prostu co jakiś czas lałam wodę na dno piekarnika (elektryczny).

Smacznego! :)

8 Comments Add yours

  1. aniado pisze:

    Przepięknie się prezentuje! Chyba też muszę trochę poeksperymentować z chlebami z mąki orkiszowej ;) Pzdr Aniado

  2. Super przepis! Zrobię taki chlebek z tym, że ja dodam do poolishu też orkiszową razową. Zobaczymy co wyjdzie ;);)

    1. smacznydom pisze:

      daj znać jak wyszło:)

      nota bene..szukam fajnych form do chleba..może znasz jakieś miejsce gdzie bym mogła kupić?
      dzięki z góry:)

  3. świetny przepis i piękne zdjęcia, dziękujemy za dodanie zdjęcia do Wykrywacza :)

    1. smacznydom pisze:

      :D teraz probuje z ciasteczkami..choć jest trudno..:D

  4. judik1119 pisze:

    Wyśmienity chlebek:)

  5. Smaczny Domku – zrobiłam chlebek w całości z mąki orkiszowej razowej!!! Jestem bardzoooo zadowolona… Jest pyszny, chrupiacy, słony tak jak trzeba, pachnie niesamowicie. Dziękuję za przepis :):)

    1. smacznydom pisze:

      super!!!! bardzo się ciesze!! :)

Skomentuj

